Sign up with your email address to be the first to know about new products, VIP offers, blog features & more.

Wulkan Bromo + jak tam dotrzeć

Posted on 10 m read

Wznoszący się majestatycznie na równinie Parku Narodowego Bromo-Semeru-Tengger, dymiący niemal bez przerwy wulkan to bez wątpienia jedno z najpiękniejszych miejsc Indonezji. A że na dodatek leży na środku jej najbardziej zatłoczonej wyspy, nie ma się co dziwić, że okolica jest pełna turystów. ALE, i ten widok można mieć prawie na wyłączność! Jak tam dojechać i uniknąć tłumu lokalnych wycieczkowiczów?

Piąta rano. Na głowie mam kaptur, na rękach rękawiczki, ubrana jestem w zimową kurtkę pożyczoną od chłopaka, dla którego 18 stopni nocą to już mróz – bo w szafie każdego Indonezyjczyka obowiązkowo jest ciepła kurtka, często taka z futerkiem. Bywa, że zakładają ją jadąc motorem w środku upalnego dnia, aby nie złapać wiatru.

Przed wyjazdem z Jogji indonezyjscy znajomi ostrzegali mnie jak to na Bromo zimno. Wzięłam ze sobą nawet ciepły śpiwór na wypadek noclegu pod wulkanem. Trochę to jednak przesadzone. Temperatura w najzimniejszym momencie może spaść i do zera, ale nam, Europejczykom, na tę krótką chwilę wystarczy ubranie 'na cebulkę’ – długi rękaw i bluza z kapturem, bo zaraz po wschodzie słońca robi się z powrotem ciepło. O wiele zimniej i wietrznie było na Ijen!

punktwidokowy_Bromo
rewia mody zimowej; najpopularniejszy punkt widokowy, Penanjakan 1, znajduje się na wysokości 2,770 m

Z Malang wyjechaliśmy przed 1 w nocy. Wybrałyśmy z kumpelą, która wpadła odwiedzić mnie w Indonezji, taką opcję, święcie przekonane, że to mniejsze zło, i szczęśliwe, że tym sposobem unikamy słynnej turystycznej mafii z Probolinggo. Kierowcy naszego jeepa bardzo się spieszyło i jechał jak szaleniec, twierdząc, że boi się korków. Jakie korki, co on wygaduje, myślałyśmy sobie, przecież jest środek nocy, jesteśmy pośrodku niczego, dookoła las, asfaltu prawie nie ma… Wiedział co mówi. Za którąś górką się zaczęło. Świateł było po horyzont, jeepy stały w miejscu. Przed i za nami na górskich serpentynach widać było mnóstwo jasnych punkcików, wyglądało to nieziemsko, niczym las pełen świetlików. Kierowca zaczął wyprzedzać, nie zważając na brak pobocza, a my się dalej zastanawiałyśmy, dokąd mu się spieszy, przecież do wschodu słońca jeszcze tyle godzin, zanudzimy się tam czekając… Wiedział co robi. Na miejsce dotarliśmy jako jedni z pierwszych, co zapewniło nam miejsce parkingowe w miarę blisko punktu widokowego. Tego dnia (mądrze zaplanowałyśmy sobie wycieczkę na dzień przed Wielkanocą, myśląc, że tak jak w Polsce jest to jeszcze normalny dzień pracy, a tu się okazało, że w Indonezji świętują Wielki Piątek, za to Poniedziałek Wielkanocny jest już dniem roboczym!) z ponoć 400 dostępnych pod Bromo jeepów do wypożyczenia, zajęte były wszystkie.

Droga na punkt widokowy to jeden wielki bazar. Kupić można różne figurki, pocztówki no i oczywiście zjeść coś ciepłego – Indomie, czyli napakowany glutaminianem sodu makaron instant, a potem popić Milo, tutejszym Nesquikiem.

indomie
nie ma to jak zdrowy początek dnia… Indomie i Pop Mie – indonezyjskie klasyki

Jak już przecisnęłyśmy się przez tłumy na platformie widokowej i skacząc przez barierkę zapewniłyśmy sobie w miarę dobrą miejscówkę do podziwiania wschodu słońca, i tak co chwilę byłyśmy przez kogoś popychane, szturchane, proszone o wspólne zdjęcie – koszmar.

Kierowca kazał nam być z powrotem pod autem o 6, ale celowo spóźniłyśmy się pół godziny, bo dopiero po 6 na punkcie widokowym zaczęło się przerzedzać i mogłyśmy podziwiać panoramę w spokoju. Ja nie z tych, którzy zachwycają się wschodami, ładny był, ale specjalnie od innych wschodów, które w życiu widziałam, się nie różnił. Za to niebo nad samymi wulkanami zaczęło nabierać kolorów kiedy tłumy wracały już do swoich jeepów. Reszta grupy czekała już na nas nieco wkurzona, ale co tam, stracili najlepsze widoki, a i tak staliśmy jeszcze potem długo w potężnym korku na drodze wyjazdowej.

Bromowschodslonca
Bromo (2,329 m) to ten najbardziej dymiący, najwyższy, z tyłu to Semeru – najwyższa góra Jawy (3,676 m), a na pierwszym planie Batok.

Bromo_o_wschodzie

chmury_Bromo

korek_Bromo
koreczek
szarotka_alpejska
miejscowi sprzedają różne wyroby z eledweiss, czyli szarotki alpejskiej, która tu rośnie, i która jest objęta ochroną, więc jej zrywanie jest nielegalne

Podjechaliśmy na jeszcze inny punkt widokowy:

Bromo_mgla

I dalej już przez „sand sea” do krateru, na który trzeba się było wspiąć:

seasand_Bromo

Bromo_jeep
…z przerwą na sesje zdjęciowe
Bromo_parking
setki jeepów na parkingu pod kraterem…
Bromo_swiatynia
u stóp Bromo znajduje się świątynia hinduistyczna – mieszkańcy tych okolic to hinduiści, którym nie udało się uciec z Jawy na Bali podczas inwazji islamu na archipelag

Podejście było dość strome, ale bez przesady. Słabszych kondycyjnie Azjatów/leniwych turystów na górę wwożono konikami. Biedne te konie, ścieżka wąska, do tego rzeka ludzi w obie strony, podejście nie należy do najprzyjemniejszych.

Bromo_kon

Bromo_podejscie

Chodząc po krawędzi kaldery wulkanu można zajrzeć bezpośrednio do jego paszczy, wypuszczającej kłęby dymu. Dymu trącącego nieco jajkiem, ale bez tragedii, na basenach termalnych na Słowacji bywa bardziej śmierdząco ;) To miejsce zachwyca, ale i przeraża, bo wąskiej ścieżki od krateru nie oddziela żadna barierka. Jeden krok za daleko i gotujemy się w kotle.

Bromo_kaldera

Bromo_krater

krater_Bromo
nie wszystkim życie miłe ;) (to nie ja!)
oltarz_Bromo
ołtarzyk; miejscowi hinduizm mieszają z wierzeniami animistycznymi i modlą się do wulkanu

zbocze_Bromo

rzezby_Bromo
i tu znajdziemy artystyczne detale :)
Teletubbies_hill
wzgórze znane jako „Teletubbies hill”

wzgorza_Bromo

plantacje_Bromo
w drodze powrotnej kierowca chce nas zabrać jeszcze nad wodospad. Brzmi kusząco, jednak nie możemy już opanować opadających powiek i marzymy o krótkiej drzemce w jeepie, bo zaraz po powrocie do Malang wsiadamy w pociąg na wschód Jawy.

Nie omijajcie Bromo, bo naprawdę zachwyca! To kolejne miejsce polecane w przewodnikach jako „naj” i kolejny raz przeszło mi przez myśl, żeby je w związku z tym odpuścić, bo na pewno będzie zatłoczone do granic możliwości. Fakt, w końcu jesteśmy na jednej z najgęściej zaludnionych wysp świata, ale da się te tłumy mocno zredukować i teraz już wiem jak.

Przede wszystkim, nie zapuszczać się tu w niedziele ani indonezyjskie święta – to akurat zasada sprawdzająca się wszędzie na Jawie. Po drugie, iść w teren pieszo zamiast wybierać wycieczkę jeepem. No i (mówię to nauczona doświadczeniem, bo ja tego nie zrobiłam, naiwnie myśląc, że wybieram opcję mniej popularną, a przy okazji chciałam zwiedzić Malang, który rozczarował mnie na całej linii) – nocować w Cemoro Lawang i zarezerwować sobie poranek i południe na długi spacer lub przejażdżkę skuterem (z kierowcą lub bez) po okolicy.

Wszystko pięknie, ale jak się tam dostać?

Sposobów jest kilka, mniej lub bardziej wygodnych, czasochłonnych i kosztownych:

1. Pociąg do Probolinggo + minibus do Cemoro Lawang. Opcja zdecydowanie najtańsza.

Z Yogyakarty w kierunku Probolinggo odjeżdżają trzy bezpośrednie pociągi dziennie – tańsze SRI TANJUNG (194) o 7:00 rano i LOGAWA (188) o 8:57, oba ze stacji kolejowej Lempuyangan położonej raptem kilka km od ścisłego centrum miasta oraz wygodniejszy, jednak nieco droższy RANGGAJATI (102) z głównej stacji Tugu. Te tańsze posiadają wyłącznie wagony klasy ekonomicznej, ale nawet one mają standard wyższy niż polskie osobówki. W pociągu Ranggajati wybierać możemy między klasą business a executive. Podstawowa między nimi różnica jest taka, że economy ma 3 siedzenia w rzędzie, więc jeśli jest full to może być ciasno, business już tylko 2, a executive przypomina niemalże klasę biznesową w samolocie. Wszystkie, nawet najtańsze pociągi w Indonezji mają (od nie tak dawna) klimatyzację, zakaz palenia na pokładzie i czyste toalety. A co najważniejsze, miejscówki! Nie grozi nam więc brak miejsca siedzącego. Bilety kupować trzeba min. 24 h przed odjazdem pociągu. Można je zarezerwować przez internet np. na stronie tiket.com, która akceptuje większość europejskich kart płatniczych lub już na miejscu w sklepikach Indomart i Alfamaret – jednak radzę kupować je z wyprzedzeniem, szczególnie jeśli na Jawę wybieracie się w trakcie któregoś z licznych długich weekendów.

Pierwszy pociąg dociera do Probolinggo odpowiednio o 16:10, 17:35 i 18:14. Wg mnie najlepiej jechać tym najwcześniejszym, bo jest wtedy większa szansa, że załapiemy się na pełen busik do Cemoro Lawang – choć nawet w tym przypadku nie ma co liczyć na lokalną cenę. Jadąc tymi późniejszymi pociągami też możemy dostać się do CL tego samego dnia, ale może kosztować to więcej, bo cena minibusa zależy od osób w nim siedzących, a o tej porze nie będzie on już raczej pełen miejscowych. Zaraz po wyjściu z pociągu dopadnie nas banda naganiaczy, którzy obiecają dojazd na terminal autobusowy za 5k i dalszy transport do Cemoro Lawang za 50k. Na 99% dowiozą nas jednak do agencji, w której okaże się, że owszem, do CL możemy pojechać, ale za 75k, bo „kierowca się pomylił”. To późnym popołudniem, znajomi, którzy przybyli na miejsce parę godzin wcześniej, płacili prawie lokalną cenę 35k. Przejazd z Probolinggo do Cemoro Lawang zajmuje ok. półtorej godziny.

Więcej pociągów jest z Surabai (jeśli ktoś tam ląduje), a także z Banyuwangi na wschodzie Jawy (jeśli ktoś jedzie od strony Bali czy Ijen).

Całkowity koszt z Yogyakarty: od 74k do nawet 315k za pociąg + 35k-75k za minibus = 109k-390k – sam dojazd

Już na miejscu można wybrać się na zorganizowaną wycieczkę jeepem (ale po co, skoro już przyjechaliśmy tu sami?), który zbiera turystów z hoteli ok. 3.30 rano, znaleźć skuter z kierowcą, który za ok. 150k obwiezie nas po okolicy tak, jak chcemy i wie, jak ominąć kasę biletową (cena wstępu do Parku Narodowego jest złodziejska – 220k w tygodniu, w weekend drożej, i nie wierzę, że kasa idzie w dobre ręce, często nawet nie dostaje się do ręki biletu) lub wybrać się na długi, darmowy spacer po okolicy pieszo, również omijając bramki wejściowe szerokim łukiem (bo za hotelem Cemara Indah jest ścieżka bez kasy biletowej). W ciągu dnia, kiedy pełno tu jeepów z turystami, okolicy pilnują strażnicy, którym zdarza się kontrolować bilety, ale przed wschodem słońca czy po opuszczeniu terenu przez wycieczki, raczej nam to nie grozi. Nikogo nie namawiam do oszustw, jednak warto wiedzieć, że uczciwie płacąc za bilet często nie dostajemy żadnego pokwitowania i szanse, że kasa idzie w nieodpowiednie ręce, są duże.

Gdzie spać w okolicy Bromo?

2. Pakiet wycieczkowy z jednej z licznych na Jawie agencji turystycznych – zabiorą nas na miejsce busikiem lub pociągiem, można wybrać opcję tylko transportu (dzielonego z innymi turystami lub auta z prywatnym kierowcą) lub dojazd już z hotelem na miejscu i wycieczką na wschód słońca, pakietów jest do wyboru do koloru.

Są też wycieczki od razu w zestawie z Ijen, jednak wybierając taki pakiet wymęczycie się strasznie, spędzając niemal 3 dni w busie. Opcja wyłącznie dla tych mających bardzo mało czasu – choć jego oszczędność jest tylko pozorna, bo dojazd do Bromo pociągiem zajmuje go wręcz mniej.

Przykładowe ceny z biur podróży w Yogyakarcie:

przejazd minibusem (wyjazd ok. 8 rano, dojazd na miejsce ok. 20) + najtańszy hotel z ciepłą wodą i śniadaniem: 450k/os.

przejazd pociągiem klasy executive + nocleg w najlepszym z dostępnych hoteli (co absolutnie nie znaczy, że luksusowym) standardzie: 1.750k/os.

Między najtańszą a najdroższą z opcji jest jeszcze kilka pośrednich, zainteresowanych proszę o kontakt mailowy :)

Ceny nie obejmują biletu wstępu do Parku Narodowego: 220k (w przypadku wyjazdu z biurem podróży niestety nie da się uniknąć tej opłaty)

3. Dojazd z Malang – wydawał się sensowny, ale, jak się okazało w praniu, to najsłabsza i najdroższa z opcji. Tu też są dwie możliwości – pierwsza to dojazd kawałek transportem publicznym, a dalej moto taxi przez wioskę Ngadas. Taki dojazd planowałam, ale na miejscu wyszło na to, że raz że drożej, dwa, że dłużej, a trzy, że ciężko ten transport znaleźć! Jeśli ktoś jest zawzięty, więcej info o tym znajdzie na anglojęzycznych blogach. Opcja na pewno warta uwagi jeśli ma się własny motor.

Wersja zdecydowanie przystępniejsza to pakiet wycieczkowy z jednej z agencji podróży w Malang – tym razem się ugięłam i z takiego gotowca skorzystałam… Wyjazd z miasta jest ok. 1 w nocy, dojazd wyboistą drogą (o zmrużeniu oka nie ma już mowy!) na wschód słońca, podziwianie go wraz z tłumami, wycieczka po „piaszczystym morzu” i wejście na krater oraz powrót do Malang.

Całkowity koszt z Yogyakarty: 740k (dojazd+bilet wstępu+wycieczka: 140k za najtańszy pociąg Yogya – Malang + 600k wycieczka)

Bilety na pociąg do Malang zarezerwujesz tu.

4. Przejazd autem z prywatnym kierowcą z Yogyakarty lub Surabai – dla tych ceniących sobie komfort, zdecydowanie najbardziej bezstresowa z opcji.

Organizuję prywatne wycieczki ze startem w Surabai, co jest lepszą opcją niż wyjazd z kierowcą z Jogji – z początkiem późnym wieczorem lub rano, z lub bez noclegu pod Bromo, zainteresowanych odsyłam najpierw do tego wpisu.

Bilety na pociąg do Surabai zarezerwujesz tu.

Inne wskazówki:

• jadąc minibusem z Probolinggo i kolejnego dnia planując wycieczkę pieszo warto prosić o podwózkę do guesthouse’ów jak najwyżej pod górę, tak, aby rano móc spać dłużej, a wspinać się krócej :) Z relacji znajomych wiem, że słynny hostel Cafe Lava jest przereklamowany i cena mocno zawyżona, za to jest tam sporo innych rodzinnych pensjonacików, które w internecie nie istnieją – w granicach 150 k za pokój
  • wspinając się pieszo wschód słońca obejrzeć można z miejsca poniżej głównego punktu widokowego – jest tam o wiele mniej ludzi, a po wschodzie udajemy się na samą górę, gdzie będzie już prawie pusto! Tym sposobem też można ominąć bramki biletowe.
  • dla zmarzluchów – na miejscu można wypożyczyć ciepłe kurtki, czapki, szaliki… :)
  • dwie mapki okolicy:

mapa_Bromo

Bromo_dojazd

What do you think?

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

137 Comments
  • Andrzej
    25 lutego, 2024

Witam . Planuje byc w Jogokarcie w dniach 16-20 kwiecien w 2 osoby i starac sie juz stad wracac do Polski . Przeczytałem wszystkie chyba opisy:) .Sa super . Czy miała bys jakas oferte Yogokarta -Bromo -yogokarta .Nie musimy miec luksusów .

• Lu
    10 listopada, 2019

Czesc,

Prosze równie o ofertę Bormo Bali :)

z góry dziekuje

• Piotr Aleksiejczyk
    12 maja, 2019

Cześć Emi!
    Chciałbym prosić o Twoje wsparcie przy organizacji przejazdu z Yogyakarty do Bromo, Cemoro Lawang, Ijen i dalej na Bali. Mogę prosić o przesłanie oferty albo jak to zorganizować? Co doradzasz?
    Będziemy w JOG od 16.09, z JOG chielibyśmy jechać 18.09/19.09.

12 maja, 2019

Najlepiej mailowo, już podsyłam ofertę :)

• monikamaka
    19 stycznia, 2019

cześć, świetny wpis, bardzo przydatny, dziękuję za niego (i za resztę świetnych wpisów też :) )

Mam pytanie, jak długo, mniej więcej, byłas w Cemoro Lawang/na Bromo? Pytam, bo z tego, co widziałam, pociąg do Banyuwangi mam o 11:00 albo około północy i nie wiem, czy zostać tam na drugą noc czy wracać jeszcze tego samego dnia po zejściu z Bromo? (i czy zdążę na ten o 11:00)

będę bardzo wdzięczna za wskazówki!
    PS. Kliknęłam w reklamę :D

18 lutego, 2019

Pociągów na tej trasie jest dużo więcej, sprawdź dokładnie :) na ten o 11 może być ciężko zdążyć, ja bym jednak celowała w coś popołudniu.

• Paulina
    27 sierpnia, 2018

Cześć :) Mam pytanie a propos przemieszczania się po Jawie.
    Planujemy przejechać z Bali w stronę Dżakarty (na lotnisko) zaliczając po drodze świątynie typu Borobudur i właśnie wulkan Bromo oraz Ijen. Jak według Ciebie najlepiej byłoby zorganizować taką podróż? Chodzi mi o środki transportu, czy z Bali lepiej przepłynąć promem i potem busem czy są jakieś pociągi? Miałabyś jakieś sugestie w których miejscowościach warto byłoby zatrzymać się na nocleg? Czy może warto wynająć jakąś wycieczkę która pomoże w przemieszczeniu się z Bali do Bromo?

Z góry dziękuję za pomoc.

28 sierpnia, 2018

Najlepiej pociągiem, zdecydowanie :) Tak jak opisane w tekstach o Bromo i Ijen (emiwdrodze.pl/indonezja/jawa-krater-ijen/) tylko w odwrotną stronę :) Można też na Bali poszukać wycieczek lub kierowcy, choć zawsze są to opcje droższe niż z początkiem na Jawie (w Yogyakarcie) z kierunkiem na wschód. Odnośnie noclegów, tak jak w tekście tym i tym drugim o Ijen :)

• Hubert
    7 sierpnia, 2018

Witaj;) ja równieżpoproszę ofertę Yogja -> Bromo -> Ijen -> Bali :) w Yogja będziemy ok. 12 sierpnia br.

• Magdalena N.
    29 lipca, 2018

hej, ja poproszę o ofertę Yogja -> Bromo -> Ijen -> Bali :) dla 4 osób. Może być tylko odstawieni e na prom. Wyjazd z Yogi ok. 23.04. Troszkę jeszcze czasu jest ale lubię planować wcześniej. Z góry dziękuję i pozdrawiam

8 sierpnia, 2018

Ok, już ślę, ale ceny są aktualne na chwilę obecną, nie ma gwarancji, że do kwietnia się nie zmienią!

• Weronika
      24 sierpnia, 2023

Hej
      Ja zastanawiam się czy wracając z Borneo lepiej lecieć do Yogykarty czy Surabsji żeby zobaczyć wulkan Bromo ?
      Yogakarta ciekawsza na pewno , tylko trochę dalej .
      Będę podróżować z mężem i 2 dzueci
      Z góry Dziekuje za odpowiedz
      I jeśli masz ofertę na bromo z yogijarty to poproszę
      Pozdrawiam

25 sierpnia, 2023

hej,
        wg mojej wiedzy nie ma bezpośrednich lotów z Pangkalan Bun (jeśli to stamtąd lecicie) do Yogyakarty, tylko do Surabai lub Semarang. Wybór lotniska zależy od trasy Waszej dalszej podróży :)
        Jeśli chcielibyście na Jawie Wschodniej zobaczyć tylko Bromo to można to zrobić z wyjazdem z Surabai, powrotem tam i potem pociągiem przejechać do Yogyakarty, skąd już są loty czy na Bali czy do Dżakarty, ale jeśli zależy Wam też na Tumpak Sewu i Ijen, a potem wybieracie się na Bali, najpierw wybrałabym się do Yogyakarty, dopiero potem na Jawę Wschodnią, żeby zakończyć na Bali.

Ofertę wysyłam na maila :)

• Baretk
    2 czerwca, 2018

Hej Emi, Czy mogłabyś mi podesłać ofertę przejazdu Surabaya-Bromo-Ijen-Bali. Najbardziej mi zależy żeby być na Bromo o wschodzie słońca następnie Ijen w ten sam dzień i popołudniu/wieczorem żeby nas odstawiono na prom na Bali. Jestesmy w 4 osoby. Jezeli nie masz takich kontaktów to poproszę o wysłanie tej trasy z Jogi(wtedy wiadomo bez surabaya) . :)

3 czerwca, 2018

Podeślę na maila :)

5 sierpnia, 2018

Cześć, podpinam się pod prośbę Baretk :) Czy mogłabyś mi również podesłać na maila zarówno ofertę przejazdu Surabaya-Bromo-Ijen-Bali jak i trasę z Jogi? Rónież zależy mi na odwiedzeniu Bromo o wschodzie słońca i Ijen tego samego dnia. Dziękuję!

8 sierpnia, 2018

hej, wycieczki z Surabai to wszystko private tour szyte na miarę, nie mam więc gotowego cennika, żeby to wycenić, musiałabym znać więcej szczegółów – o której lądujecie w Surabai? Chcielibyście spać pod Bromo czy jechać wieczorem od razu na wschód słońca? Na maila już wysłałam gotową ofertę z Jogji, więc proszę tam odpowiedz i koniecznie podaj choć orientacyjną datę wyjazdu. Pozdrowienia!

• Bacha
    14 maja, 2018

Hej Emi. Twój Blog będzie dla mnie główną inspiracją krótkiej Indonezyjskiej podróży :-) Jakaś podpowiedź jak najlepiej dostać się do dogodnego miejsca startowego na Bromo z Semarang?

20 maja, 2018

hej, albo szukać lokalnych autobusów Semarang-Probolinggo, albo podjechać do Yogyakarty i zaczynać stąd – może to być szybsza opcja.

• Robert
    30 kwietnia, 2018

Ja dla odmiany również poproszę ofertę Yogja -> Bromo -> Ijen -> Bali :) w Yogja będziemy ok. 19 maja br.

12 maja, 2018

Poszło! :)

• Aga
        16 maja, 2018

Czy i ja mogę prosić ofertę Yogja -> Bromo -> Ijen -> Bali? 2 os. Bedziemy pewnie ok. 22 maja.

23 maja, 2018

ajj, chyba się spóźniłam :(

• Janek
    7 kwietnia, 2018

Cześć, na wulkan chcielibyśmy dotrzeć w piątek, 8 czerwca z samego rana. Powiedz, jaką mamy najszybszą i najwygodniejszą opcję z Yogyakarty? Koszty są ważne, ale raczej drugorzędne w stosunku do czasu i wygody.

8 kwietnia, 2018

hej, o tym jest cały powyższy artykuł :)
      Najwygodniej to samolotem do Surabai i stamtąd autem, ale to sporo droższa opcja. Ewentualnie autem z Jogji, jeśli potrzebowalibyście pomocy w ogarnięciu tego to proszę o kontakt na priv.

• Janek
        8 kwietnia, 2018

No właśnie pisaliśmy na priv na „kontakt” w sprawie dojazdy z jogi autem. Jesteś w stanie nam pomoc?

• Emiwdrodze

Ah to skoro pisaliście to poczekajcie proszę na odpowiedź :) Nie mogę się wygrzebać z zaległości mailowych, więc odpowiadam tak w 2-3 tygodnie, chyba, że widzę jakieś zapytanie last minute. Ale odpisuję na wszystkie wiadomości :)

• Jagoda
    13 marca, 2018

Cześć :) Wybieramy się z chłopakiem do Indonezji na przełomie sierpnia i września. Czy mogłabyś podesłać mi ofertę biura, by dostać się na wulkan Bromo i Ijen? Pozdrawiam :)

• Małgorzata
    3 lutego, 2018

Witam,(singielka) będę w Yogyakarcie 17-21 maja 2018, czy będziesz w tym czasie w swoim hoteliku? Proszę o wsparcie jak przedostać się z Yogi do Bromo, Ijen i dalej na Bali, tzn chodzi mi o konkretne kontakty, np ten skuter z kierowcą z Cemoro na Bromo mi się podobał. Dziękuję

9 lutego, 2018

hej, nie wiem czy będę, 11go maja lecę do Malezji, ale nie wiem jeszcze na jak długo. Kontaktu do moto taxi pod Bromo nie mam, ale znajdziesz ich tam na miejscu bez problemu. Przesyłam Ci ofertę wycieczek na maila!

• Emi w drodze
    11 stycznia, 2018

hej Dorota! (Nie)stety jak napisałaś to już byłam z powrotem w Jogji… Daj znać koniecznie jak będziesz kiedyś w Jog, chętnie się spotkam :) Pozdrowienia!

8 stycznia, 2018

Pociąg do Probolinggo jedzie przez Surabaya jedzie i jedzie bo to bardzo duże miasto

• Emi w drodze

Jest moloch, choć w mieście korki nie aż tak złe jak to sobie wyobrażałam :)

• Natalia
    22 listopada, 2017

Cześć! Znalazłam u Ciebie wiele cennych rad. Planuję podróż do Indonezji na przełomie lipca i sierpnia nadchodzącego roku. Chciałabym dostać się na Bromo i Jien z Yogjakarty, a później przetransportować się na Bali. Czy mogłabyś podesłać ofertę? :) Dziękuję

• Monika Radomska
    9 listopada, 2017

Czesc Emi, czy mozesz podeslac oferte biura z yogi na bromo i ijen? Potem chcemy sie przerzucic na bali

• Franka
    15 września, 2017

Hejka!

Mozna prosic oferte biura na wyjazd z Jogjy na Bromo + Ijen? Okres miedzy 22.09-24.09
    Dziekuje! :)

16 września, 2017

Poszło, proszę! :)

21 października, 2017

Hej Emi, dzięki za wszystkie informację! Proszę o przesłanie oferty na wycieczkę z Bali na Bromo i Ijen. Z góry bardzo dziękuję i pozdrawiam. Ola

24 października, 2017

Proszę bardzo!

3 września, 2017

Cześć,
    we wrześniu jedziemy do Indonezji i 4.10 chcielibyśmy przejechać z Yogyakarty do Cemoro Lawang. Mogłabyś przesłać mi na maila ofertę biura na sam przejazd i na przejazd z noclegiem (1 noc)?

3 września, 2017

Poprosze tez o oferte z probolinggo na bromo jako caly zorganizowany wyjazd, bo tez rozwazamy

4 września, 2017

Poszło, ale wszystko jest z wyjazdem z Jogji, nie z Probolinggo.

14 sierpnia, 2017

Cześć,
    we wrześniu jedziemy do Indonezji i 4.09 chcielibyśmy przejechać z Yogyakarty do Cemoro Lawang. Mogłabyś przesłać mi na maila ofertę biura na sam przejazd i na przejazd z noclegiem (2 noce)?

• Agnieszka
    2 sierpnia, 2017

Witaj Emi,

Twój blog jest dla mnie źródłem wielu informacji z racji, że wybieramy się z chłopakiem do Indonezji pod koniec września :) Chcielibyśmy pojechać na Bromo i Jien z Yogjakarty, a później przetransportować się na Bali, rozważamy także wycieczkę na Merapi zamiast Bromo i Jien. Czy mogłabym prosić o ofertę biura podróży o której wspominali poprzednicy? Widzę, że polecasz Bromo, a nie Merapi mimo że jest bliżej Yogjakarty. Czy według Ciebie Bromo jest ładniejszy lub łatwiejszy?

3 sierpnia, 2017

Już ślę! Ale oczywiście Merapi też polecam, i to bardzo! Bromo jest zdecydowanie łatwiejszy, można na niego praktycznie wjechać, a Merapi wymaga dobrej kondycji.

• maja
    6 lipca, 2017

Witaj,
    oglądam twoje wpisy i jestem nimi zachwycona. Piękne przeżycia, w sierpniu planuje odwiedzić Indonezję i zdobyć któryś z wulkanów (może Bromo) czy miałabyś jakieś porady dla mnie odnośnie wulkanu ? jaki ubiór wybrałaś? Ciepło ściskam Majka ! :)

• Paweł
    5 czerwca, 2017

Hej, jedziemy za tydzień z dziewczyną do Indonezji i mam takie pytanie – czy jest opcja zwiedzania Bromo z Bali? Bo tam najprawdopodobniej będziemy przebywać bo nie starczy nam już czasu na zwiedzanie Jawy. Wiemy już od znajomej że ona robiła taki „wypad” z Bali na Kawah Ijen, jednak Bromo jest znacznie dalej… Znasz może jakieś firmy które zajmują się organizacją takich wycieczek? Pozdrawiam

6 czerwca, 2017

Hej, oj tak, to kawał drogi, rozważcie lot do Surabai i wypad stamtąd zamiast lądem z Bali. Jeśli zależy Wam na drodze lądowej to sprawdź biuro Perama z siedzibą na Bali, mają chyba najlepsze opinie.
      P.S. Jeśli skupiacie się na Bali to tam też są ze dwa piękne wulkany, na które można się wdrapać zamiast Bromo :)

• Ewelina
    20 maja, 2017

Cześć Emi,
    we wrześniu przylatujemy do Indonezji. 18.09.2017 ok 8-9 rano planujemy dotrzeć do Yogyakarty samolotem z Jacarty. Niestety mamy tylko 1 dzień na miejscu a chcemy zwiedzić Borobudur i Prambanan. Będziemy chcieli wypożyczyć samochód, czy możesz polecić jakąś wypożyczalnię i ewentualnie nocleg blisko lotniska?

Kolejnego dnia chcemy udać się na Wulkan Bromo. Ze względu, że mamy mało czasu w Indonezji i chcemy go zaoszczędzić na przemieszczaniu się to będziemy korzystać z samolotu. Chcemy polecieć z Yogyakarty do Surabaji i tam wypożyczyć samochód. Czy uważasz, że to najszybszy sposób dostania się do Bromo, czy jest może szybszy? Wszystkie wskazówki mile widziane :)

P.S Super blog, dużo informacji praktycznych na nim znalazłam :)

20 maja, 2017

Po przegląd sprawdzonych noclegów zapraszam tu:
      emiwdrodze.pl/indonezja/gdzie-spac-w-yogyakarcie/

Samolot jest szybszy niż pociąg (1h vs 5h), ale do tego dochodzi dojazd na (i z) lotnisko, odprawa, więc koniec końców podobnie, a odnośnie kierowcy, odezwę się na maila!

• Julia
    12 maja, 2017

Hej!

Będziemy na Jawie w lipcu tego roku i planujemy wybrać się na Bromo i Ijen z Yogyakarty. Czy mogłabyś wysłać nam na maila ofertę z biura podróży, o której wspominałaś? Chcemy jechać na Bromo 31.07.17.
    Pozdrowienia i z góry dziękuję! :)

Julia

13 maja, 2017

Poszło :)

• michal
        19 czerwca, 2017

czesc.
        czy ja takze moglbym poprosic o taka oferte? :) bedziemy w weekend w yogykarcie i pewnie w polowie przyszlego tygodnia (27-28.06) chcielibysmy pojechac na bromo i ijen. pozniej planujemy dostac sie na bali.
        pozdrawiam i z gory dziekuje :)
        michal

19 czerwca, 2017

hej, poszło, chociaż termin trochę niefortunny, może być ciężko z transportem i noclegami… Zaplanujcie sobie okres do ok. 2 lipca porządnie już teraz.
        (jeśli nie wiecie o co chodzi, odsyłam tu: https://emiwdrodze.pl/indonezja/ramadan-w-indonezji/)

• Asia
        9 lipca, 2017

Hej,
        Bedziemy w cztery osoby przemierzac Indonezje od 22 lipca. Chcielibysmy wybrac sie na Bromo z Yogyakarty. Moge prosic o oferte o ktorej pisalas na maila oraz namiary hosteli, ktorymi zarzadzasz.

Dzieki i brawo za bloga!

11 lipca, 2017

Ofertę wycieczek już ślę na maila, a noclegi to: Luwabica art’n coffee house (https://www.airbnb.pl/users/20640263/listings) i Losmanos hostel (https://www.instagram.com/losmanoshostel/) :)

• Bogumił Karbowiak
    9 maja, 2017

Cześć.
    Czy rozkłady jazdy pociągów zmieniły się w całej Indonezji. Miałem plan jechać z Karangasem do Probolinggo 18 sierpnia pociągiem SRI TANJUNG o 6:45, ale od 7 lipca zniknął z rozkładu. Zresztą wszystkie ekonomi na tej trasie. Zostały tylko pociągi executif.
    Wiesz coś na ten temat?
    Pozdrowionka.

• Adam
    9 marca, 2017

Cześć Emi
    będziemy z żoną i dziećmi 7 i 11 lat na jawie w połowie czerwca. Lądujemy w Yogyakarcie rano. Chcemy zobaczyć Borobudur i Prambanan.Potem na Lombok. W Indonezji będziemy tylko 18 dni więc chcemy jak najlepiej wykorzystać czas. Napisz mi proszę co według Ciebie oprócz świątyń byłoby warte zobaczenie w okolicy Yogyakarty biorąc pod uwagę wiek dzieci. Czy myślisz, że w ciągu jednego dnia dałoby radę na spokojnie bez pędzenia i pośpiechu zobaczyć te dwie świątynie (gdyby wykupić wycieczki w biurze i zacząć od rana) Bijemy się jeszcze z myślami czy zobaczyć Bromo. Gdyby wyruszyć z Yogakarty zobaczyć Bromo i wrócić do Yogakarty to taka wycieczka zajmuje 2 czy 3 dni? A może z Bromo łatwiej pojechać na Bali do Denpasaru?
    Myślę że ostatecznie zdecydujemy się na dwie świątynie, spacer po Yogyakarcie i wylot. Czy dodałabyś do tego Coś jeszcze. Napisz proszę koniecznie co z tym Bromo.
    Czy mogę prosić o namiary na te zaprzyjaźnione biura.
    dziękuję i pozdrawiam Adam

12 marca, 2017

Co zobaczyć w Jogji: https://emiwdrodze.pl/indonezja/atrakcje-yogyakarty/, dla dzieci zdecydowanie plac Alun Alun Kidul oraz jaskinia Pindul godzinę od miasta jeśli macie czas.
      O wycieczkach do świątyń było tu: emiwdrodze.pl/indonezja/borobudur-najwieksza-buddyjska-swiatynia-swiata/ , obie świątynie w jeden dzień (skoro macie ich tylko 18) da się zrobić jak najbardziej, w innym wypadku raczej odradzam. Jeśli potrzebujecie pomocy w zorganizowaniu transportu to się polecam, ofertę wysyłam na maila :)

• Monika
    22 lutego, 2017

Hej Emi, zastanawiam się nad podróżą do Indonezji w terminie powiedzmy 27.05-15.06.2017 więc załapię się na Ramadan. Po przeczytaniu Twojego wpisu o tym okresie,chyba nie powinno być źle, gdyż Idul Fitri wypada pod koniec czerwca. Mogę także przełożyć ten wyjazd na pierwszą połowę października, jak myślisz co będzie lepsze?
    Co do Bromo i Ijen, poproszę na maila o ofertę z zaprzyjaźnionego biura podróży:)
    A jeszcze jedno, chciałabym zobaczyć zielone tarasy ryżowe na Bali (złote i po zbiorach widziałam w Chinach), czy w czerwcu lub październiku jest taka szansa?
    Pozdrawiam:)

11 marca, 2017

W czerwcu atrakcje turystyczne na Jawie powinny świecić pustkami, bo muzułmanie w czasie postu mniej podróżują – to wielki plus. Za to październik jest już po sezonie, choć może już troszkę pokropić. Oba miesiące są super na podróż wg mnie. Hmmm nie bardzo ogarniam system sadzenia ryżu niestety :P Przez zdecydowaną większość roku pola są zielone, bo sadzi się go co kilka miesięcy, więc szansa na ich zobaczenie zawsze jest duża. No a mail już idzie :)

• Baśka
    4 lutego, 2017

cześć,
    Będę w Indonezji początkiem kwietnia, jeśli nadal współpracujesz z tą agencją, to proszę o więcej informacji. Interesuje mnie wycieczka na wulkan Bromo.
    Dziękuję i pozdrawiam,
    Baśka

27 stycznia, 2017

hej wybieram się w tamte rejony ok 10 lutego czy będą już wycieczki na wulkan czy to jeszcze za wcześnie>

11 lutego, 2017

Bromo zamykają tylko jeśli jest akurat wyjątkowo aktywny (w porze deszczowej ograniczony wstęp jest tylko na niektóre wulkany jak Rinjani), wycieczki organizowane są też przez cały rok, jedyne ryzyko jest takie, że jak pada to niewiele tam zobaczysz…

• daga
    30 grudnia, 2016

Hej Emi :) Wyiberam sie w kwietniu na Jawe i chcialam zapytac o mozliwosc zorganizowania wycieczki spod Bromo na Ijen.
    Dostaniemy sie sami w okolice Bromo, ale jesli masz w zanadrzu jakis fajny i niedrogi pakiet wycieczkowy na miejscu to chetnie skorzystam :) Np Bromo + Ijen badz spod Bromo do Ijen i konczac na promie na Bali. Jest nas trojka :) Wielkie dzieki!
    Moj email to daga.pytel@gmail.com

31 grudnia, 2016

hej, ja współpracuję tylko z agencją z Jogji, która organizuje całość przejazdu Jogja-Bali, jeśli chcecie zaczynać z Bromo to szukajcie czegoś tam na miejscu. Jeśli jednak interesuje was opcja z wyjazdem z Jogji, wysyłam na maila :)

• Dorota Chamluk
    22 października, 2016

Ja byłam kilka dni temu, i niestety krater był jeszcze zamknięty ale za to Ijen wynagrodzil wszystko

• Nasta
    14 sierpnia, 2016

Świetnie się czyta twoje racje i wskazówki. Zdjęcia boskie. Tymczasem mam pytanie odnośnie organizowanej wycieczki z Yogyakarty do Bromo i Lje kończąc na transferze na Bali. Wybieramy się w pazdzierniku i chcielibyśmy skorzystać.

17 sierpnia, 2016

Dzięki :) Odnośnie wycieczek to najlepiej odezwijcie się do mnie mailowo, prześlę wam ofertę biura, z którym współpracuję!

• Kamila
    31 maja, 2016

Droga Emi, a czy możesz podpowiedzieć coś osobom jadących z Bali motorem? Pozdrawiam serdecznie

• Ania
    11 stycznia, 2016

Witam :) wpis bardzo pomógł przy planowaniu trasy po Jawie :D mam pytanie odnośnie powrotu z Cemoro Lewang do Surabaya (skąd mamy samolot dalej). Jak często można złapać busika do Proboliggno, żeby stamtąd pojechać busem do Surabaya ? Chcemy zdążyć na jakiś popołudniowy/wieczorny lot do KL :) podróż końcem kwietnia :)

15 stycznia, 2016

To się cieszę :) Busiki odjeżdżają jak tylko się zapełnią. Nie mają rozkładu i odjeżdżają jak są full, więc w sezonie (i rano) jeżdżą częściej, bo wtedy przemiał ludzi większy. Ale zawsze można dopłacić trochę więcej, żeby odjechał szybciej :) Pamiętajcie tylko, że po ciemku nie jeżdżą (chyba, że wynajmiecie cały) – ostatni odjeżdża ok. 16-17.

• Milena - onourway.pl
    12 grudnia, 2015

Hej! Mam pytanie, czy wiesz jak później z Bromo można się najłatwiej i najszybciej dostać na Bali? Bo planuje jechać do Yogy i później Bromo i dalej na Bali. PS. Czy trzeba mieć buty trekkingowe, aby wejść na wulkan czy zwykle adidasy wystarczą? Pozdrawiam Milena!

14 grudnia, 2015

Najszybciej to samolotem – Surabaya-Denpasar. A jeśli lądem to w pociąg z Probollingo do Banyuwangi, a stamtąd autobus na prom i prosto do Denpasar czy gdzie tam na Bali chcesz się udać.
      Ja miałam trekkingowe, ale adidasy raczej wystarczą, tylko lepiej nie brać nowiutkich jeszcze białych, bo szkoda, pył wulkaniczny je skutecznie brudzi ;) Czemu omijasz Ijen?

• Sabina Piłat
    29 listopada, 2015

Emi, Dziękuję Ci za ten wpis.. szykujemy się na początek lutego.. mam nadzieję, że pora deszczowa nie oznacza, że nie można się dostać na Bromo.
    Jeśli dobrze zrozumiałam, mówisz, że jeśli dotrzemy do Probolinggo, to możemy spać gdzieś w pobliżu wulkany i w ogóle uniknąć jeepów? tzn. iść z hostelu na pieszo? :)

30 listopada, 2015

Ależ proszę bardzo :) Ciężko przewidzieć jak będzie z opadami w lutym – pora deszczowa zaczęła się w tym roku późno przez El Nino.
      Z Probolinggo do Bromo jeszcze daleko, ale już z Cemoro Lawang jak najbardziej możecie ruszać pieszo, nie dając się miejscowym cwaniaczkom wzbogacić :)

• Typelek
    23 lipca, 2015

I ja powoli dojrzewam do tej podróży, chcę na wulkan! Będę zagladać tu częściej, szukajac inspiracji. Póki co nazwy miejscowości brzmia kosmicznie jak i zaplanowanie takiej przygody :))) ale myslę, że po zagłebieniu się w temat, nie będzie to takie straszne.

24 lipca, 2015

Zapraszam! I do częstszych odwiedzin bloga i tu do mnie jakbyś już na Jawie była :) Fakt, te nazwy zapamiętuje się dopiero za którymś razem ;)

• Hanna Kuo
    10 lipca, 2015

Zdjęcia przepiękne! Nie wiedziałam nic o tym wulkanie, a spędziłam w mieście parę dni, szkoda. I sama Jogja jest chyba najpięknięjszym miastem na Javie! Kiedyś tam na pewno wrócę :) a póki co zapraszam w odiwedziny do mnie na Tajwan (jesteśmy sąsiadkami) :D pozdraiwam

11 lipca, 2015

Z wielką przyjemnością kiedyś bym wpadła, na razie się niestety nie zapowiada, ale będę o Tobie pamiętać jakbym się jednak wybierała! No i wiesz, jakbyś tu wracała…:)

10 lipca, 2015

Byłam kiedyś w Yogyakarcie! Ale o wulkanie nic nie wiedziałam :( a szkoda. Najpięknijsze miasto na Javie. :)

11 lipca, 2015

wulkan jest kilkanaście godzin drogi od Jogji, wcale nie tak blisko :) Tu za to mamy inny, Merapi – najaktywniejszy wulkan świata! Racja, z wszystkich brzydkich miast Jawy to jest jak dla mnie najmniej brzydkie, choć pięknym bym go i tak nie nazwała ;)

10 lipca, 2015

zdjęcia niesamowite! hipnotyzujące! to musi być niesamowite uczucie stać na krawędzi takiego zionącego smoka.

Piękne zdjęcia! Zazdroszczę widoków. co pysznego polecisz do jedzenia?

11 lipca, 2015

ogólnie w Indonezji? To temat na dłuższą odpowiedź, planuję coś o jedzeniu na blogu niedługo :)

Jak tam pięknie! Jak w bajce <3

Marzy mi się taka podróż <3 podbijam ten wulkan za rok ;)

11 lipca, 2015

spełnienia marzeń! :) Daj znać jak będziesz w okolicy!

10 lipca, 2015

Piękne, do Indonezji też kiedyś trzeba się wybrać. :)

• Karolina
    6 lipca, 2015

Piękne, piękne zdjęcia! Wulkan widziany z góry jest niesamowicie malowniczy. Uwielbiam takie miejsca… :-)

7 lipca, 2015

A w takim razie znasz to? :) http://www.youtube.com/watch?v=GWLv3R0zci8

• Karolina

Ten sport jest niesamowity, gdybym nie bała się tak o swoje życie to bardzo chętnie wstąpiłabym w ich szeregi. O widokach nawet nie wspominam, bo nie posiadam wystarczającego zasobu słów, żeby zobrazować swój zachwyt nad przyrodą :D

• No More Maps
    2 lipca, 2015

Jedno z moich marzeń, dzięki za wskazówki :) Szczerze powiedziawszy myślałam, kiedy widziałam zdjęcia w internecie, że to kwestia photoshopa. Widzę, że nie miałam racji i bardzo się z tego cieszę!

3 lipca, 2015

Natura potrafi więcej niż photoshop :))
      Spełnienia marzeń!

29 czerwca, 2015

Super sprawa, dzięki za poradnik!

30 czerwca, 2015

Ależ nie ma za co, niech się przyda! :)

Jawa… moje marzenie :)

wulkan <3 strasznie chciałabym tam dotrzeć

29 czerwca, 2015

Wulkan… element przyrody, który jest jeszcze przede mną :) Genialne widoki! Zazdroszczę! ;)

30 czerwca, 2015

Ja mam teraz wulkany gdzie się nie ruszę i co mogę powiedzieć…polecam, na pewno zrobią na Tobie wrażenie! ;)

29 czerwca, 2015

Na zdjęciach wygląda jakby tam codziennie przewijały sie setki osób

30 czerwca, 2015

Powiedziałabym raczej, że tysiące ;) a na zdjęciach starałam się ich jak najmniej złapać!

• obserwatore.eu
    29 czerwca, 2015

Klimaty świetne, urzeźbienie niesamowite ale mieszkać tam troszku niebezpiecznie. Nawet roślinność na większości terenu nie zdążyła odrosnąć.

30 czerwca, 2015

Zbyt dużo ludzi to tam nie mieszka, jedynie garstka (ok. 600.000, co jak na Jawę prawie nic) Tengerów w ok. 30 okolicznych wioskach. Ale dookoła innych wulkanów na Jawie i w całej Indonezji życie kwitnie, bo to w końcu tam są najżyźniejsze ziemie…

29 czerwca, 2015

wygląda trochę jak gejzery na których byłam tylko duży :D

28 czerwca, 2015

A tak na poważnie to niestety kolana padły.

Myślałem o rowerze , ale brak mi dwóch pedałów.

Najlepiej rowerem :)

29 czerwca, 2015

tacy też byli, ale nie powiem, żebym im zazdrościła jazdy w tym pyle ;)

28 czerwca, 2015

Tylko jeszcze mam dylemat , czy po Bromo wracać do Surabai czy też od razu z Bromo lecieć do Yogi? Co łatwiej zrobić , z Surabai do Yogi jest fajny pociąg 4,5h.

1 lipca, 2015

Co się tak na tą Surabaję uparłeś? ;) Z Probolinggo jest też bezpośredni pociąg do Jogji Lempuyangan (właściwie nawet dwa, ale na ten poranny ciężko zdążyć) – o 11.12, no chyba, że od razu po poranku na Bromo chcesz tego samego dnia dotrzeć jak najdalej to wtedy Surabaja może być faktycznie jedyną opcją. Popatrz na tiket.kereta-api.co.id jakie godziny Ci najbardziej odpowiadają…

28 czerwca, 2015

A proszę o poradę , bo lądujemy w Surabaya , i tu pytanie czy na Bromo jechać z Surabaya czy też , z Yogi lepiej , ?

• Emiwdrodze

Jeśli już będziecie w tej Surabai to jednak zdecydowanie lepiej stamtąd, dużo bliżej :) Do Probolinggo dojedziecie pociągiem lub autobusem.

27 czerwca, 2015

Cześć :) Piszę do Ciebie w sprawie biletu z Jakarty do Yogjakarty :) Za dwa tygodnie wyjeżdżamy z narzeczonym do Indonezji i chcieliśmy skorzystać z portalu tiket.com w celu kupienia biletu na pociąg. Niestety strona pokazuje, że wszystkie pociągi na 10 lipca są już pełne (fully booked) :? Czy to jest możliwe, że wszystko jest już zarezerwowane, czy to jakiś błąd strony? A może jest jakiś okres czasowy kiedy można rezerwować bilety, np. tydzień przed? Poradź coś, proszę.
    Pozdrawiam
    Małgosia

28 czerwca, 2015

hej Małgosia! Oj, ciężko będzie… Rezerwować można z trzymiesięcznym wyprzedzeniem, ale tydzień przed i po Idul Fitri (najważniejsze muzułmańskie święto, zakończenie Ramadanu – w tym roku wypada 17/18 lipca) to najbardziej zatłoczone dwa tygodnie w roku i jeden wielki paraliż komunikacyjny. Wszyscy mają wolne i jadą w odwiedziny do rodzin. Kolega już ponad miesiąc temu nie mógł znaleźć biletów na ten okres… Sprawdźcie też loty, może coś się jeszcze znajdzie no i porezerwujcie hotele już teraz, bo z tym też będzie problem!

• Małgorzata Sztyber

Dzięki :) A myślisz, że jest szansa na zakup biletu na miejscu?? Może znasz jakieś busy? Czy już tylko samolot nam zostaje?

29 czerwca, 2015

Nie liczyłabym na to, zresztą w tym czasie drogi będą tak zakorkowane, że pokonanie tej trasy autobusem zamiast 15h może trwać i 24h (true story, mój kolega w zeszłym roku tyle jechał autem). Szukajcie czym prędzej, bo utknąć w Jakarcie na dłużej niż dzień też nie chcecie, zapewniam! ;)

1 lipca, 2015

Emi, jeszcze jedno pytanie dotyczące tego serwisu tiket.com Mianowicie kupiliśmy bilety na samolot i zapłaciliśmy kartą kredytową. Jest napisane w dodatkach do biletu, że mogą poprosić o jej okazanie na lotnisku w celu weryfikacji, niestety osoba która jest jej posiadaczem nie leci z nami. Więc jak to jest proszą o tę kartę i pisać do nich teraz maile na szybko czy nie i można olać??
        Bardzo Ci dziękuję za Twoje odpowiedzi :)

Małgosia

3 lipca, 2015

Mi się nigdy jeszcze nie zdarzyło, żeby prosili o kartę :) Na wszelki wypadek skserujcie ją sobie i miejcie ten papierek przy sobie, ponoć tyle w razie kontroli wystarcza, ale napisać do tiketa dla upewnienia się też nie zaszkodzi!

• Indonezja zawsze kojarzyła mi się z wulkanem na wulkanie, że ich tam tyle co ludności. Niesamowite widoki no i wrażenia oraz dużo odwagi będąc tak blisko aktywnego wulkanu. Czy to możliwe, że w kazdej chwili może on…wiesz! Patrząc na Twoje zdjęcia rzeczywiście trudno doświadczać widoku samemu bo idzie tu jedna wielka stonka turystyczna niczym na Giewont no i „tylko koni żal”.
    Zimowa rewia mody – rzeczywiście nieźle. Tez mam doświadczenie z Hiszpanami i Marokańczykami, u nich może nie jest tak ciepło co w Indonezji ale przy 20 st. co dla nas jest ciepło, dla nich już nie. No i też doświadczają w swych krajach nagłe przejścia z ciepła w zimno, extremalnej różnicy między dniem a nocą.
    Fajnie, że mozesz zobaczyć dalsze zakątki świata. I co widze… pochodzisz z Koszalina!
    Wiesz, że ja też???
    Pozdrawiam :)

28 czerwca, 2015

Niestety ludzi w Indonezji jest o pierdyliard więcej niż wulkanów i ciągle ich przybywa, ale dobrze Ci się kojarzyło, że i wulkanów sporo ;) TAK, może wybuchnąć w każdej chwili, jest bardzo aktywny, ostatnia większa erupcja miała miejsce w 2011 r., ryzyko zawsze jest… Wiesz, ja tam byłam w najbardziej zatłoczonym momencie, dlatego tyle tej stonki, ale jestem pewna, że jeszcze kiedyś wrócę, w końcu daleko nie mam :) I wtedy pojadę na własną rękę motorem i na pewno nie na wschód słońca!

Koszalin górą! Dużo nas stamtąd podróżuje, i tych znanych (Pawlikowska, Kamiński) i tych mniej – np. Marysia z mytravelaffairs.com czy Agnieszka z ciekawaosta.pl :)

• Domi
    26 czerwca, 2015

Potwierdzamy, że da się zobaczyć Bromo bez tłumów i całej tej turystycznej szopki :) My mieliśmy Bromo tylko dla siebie idąc na niego w samo południe. Przejście morza piasków było super przygodą, tak samo jak powrót spod Bromo do wioski na grzbiecie osiołka.

Poza tym słowo w słowo potwierdzasz to, co Piotrek mówił o wyprawie na punkt widokowy o wschodzie słońca – nie warto tam się pchać :P Wy przynajmniej jeszcze miałyście te urocze chmurki otulające Bromo. Piotrkowi się niestety taka aura nie trafiła ;)

26 czerwca, 2015

Ha! Czyli Piotrek wstał, a dziewczyny się wylegiwały do południa? ;) Mi się wydawało, że jedyne, co może być lepsze o wschodzie to właśnie pogoda, bo popołudniu na niebie zazwyczaj pojawia się coraz więcej chmur i widoczność jest słabsza, ale wam się trafiło odwrotnie, więc już sama nie wiem :P Chmury, nie chmury, teren cały dla siebie i tak przemawia za dłuższym spaniem :)